Lidewij van der Voort - Barokviool

korte biografie Lidewij van der Voort

Waarschijnlijk speel ik zo graag barokmuziek omdat ik er mee opgegroeid ben. Het is de soundtrack van mijn kindertijd. Het is een taal die ik erg vroeg heb geleerd en waar ik me graag in uitdruk. Tijdens mijn studie moderne viool aan het Conservatorium van Amsterdam ging mijn aandacht eerst zoekend, daarna steeds overtuigender uit naar de vroegere muziek. Een master barokviool bij Sigiswald Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium Brussel was daarom de logische stap.

Na gespeeld te hebben bij alle grote Europese barokorkesten – Musica Antiqua Köln, Les Musiciens du Louvre, The King’s Consort, Anima Eterna, De Nederlandse Bachvereniging, Academy of Ancient Music, Capriccio Stravagante – stond ik samen met geestverwanten mee aan de wieg van nieuwe ensembles en orkesten, zoals New Dutch Academy, Holland Baroque en het B’Rock. Maar de 17de-eeuwse kamermuziek bleef trekken en daar richt ik me nu voornamelijk op. Daarnaast werk ik als concertmeester bij BachPlus, Capriola di Gioia, La Sfera Harmoniosa, Il Gardellino, Hofkapelle Graz, Anima Eterna, Vox Luminis en B’Rock.

Ik prijs mezelf gelukkig met de twee duocollega’s naast wie ik op het podium mag staan: Fred Jacobs en Bart Naessens.

Met Fred onderzoek ik repertoire voor viool en theorbe. Veel muziek uit de eerste decennia van de 17de eeuw blijkt hiervoor zeer geschikt. De twee instrumenten vormen een prachtige combinatie voor intieme concerten. De warme en delicate klank van de theorbe dwingt de viool een geraffineerde klankwereld in. De kleuren van Freds theorbe, bespannen met darmsnaren, zijn uniek.

Met Bart kan ik alle kanten op. Hij is een geweldig klavecinist en organist. We voegen zelfs een nieuwkomer aan het instrumentarium toe: het claviorganum. Dit instrument, een orgel en een klavecimbel in één, was eeuwenlang zeer populair en de mogelijkheden ervan zijn vandaag nog niet echt verkend. Bart en ik delen een muzikale zoektocht naar vrijheid en inspiratie. We spelen een 17de-eeuws Engels programma en een programma rond Biber en zijn tijdgenoten. Maar dat is nog maar het begin.

Mijn grote uitdaging is om steeds vrijer te spelen. Een unieke artistieke ervaring kan alleen ontstaan als er ruimte, concentratie, balans tussen spanning en ontspanning en technische vaardigheid is.

Met de jaren voel ik meer behoefte aan optreden in kleinere bezetting, in kleinere locaties met een intieme sfeer. De interactie met het publiek is de grootste inspiratie. De sterkste overdracht van emotie ontstaat immers in het moment, als reactie op wat zich maar aandient.